5 anbefalinger til dine fremtidige rekrutteringer

1. Hav altid øjne og ører åbne

Hvis du hører til de personer, som kun ansætter eller kigger efter nye medarbejdere, når behovet er opstået, så begår du den klassiske fejltagelse. Når du kun rekrutterer i kritiske situationer, er det ligesom at lede i en krisesituation.

Vær derfor på konstant udkig efter dygtige medarbejdere. Når dit reelle behov opstår, kan du nemlig langt fra være sikker på, at den medarbejder du søger, lige netop ser din stillingsannonce – uanset om den er i avisen eller på en job-database. Sandsynligheden er nok snarere, at den medarbejder du søger, er travlt beskæftiget med at passe sit job hos din konkurrent.

2. Undgå “dumme spørgsmål”

De fleste der interviewer potentielle kandidater har lært at stille spørgsmål så som ”Hvad er dine 3 stærkeste sider?” og ”Hvad er dine 3 svageste sider?” eller måske ”Beskriv dit ideelle arbejdsmiljø”.

Prøv i stedet for at stille spørgsmål der engagerer kandidaten. Stil situationsbestemte spørgsmål.

F.eks. spørgsmål som åbner for hvordan, kandidaten håndterer de forskellige situationer, der vil opstå i jobbet. F.eks. “Hvad vil du gøre hvis…?” ”Hvordan reagerer du på …?” “Beskriv hvordan du….?”

3. Ansæt kun den helt rigtige

Når du kun har få kandidater at vælge imellem, kan du måske få den tanke at du vælger at ansætte den “næstbedste” kandidat. Det er muligt, at det løser et umiddelbart problem, men sandsynligheden for at du får et andet problem i stedet for og sidenhen skal ud i en ny omkostningskrævende “erstatnings rekruttering”, er meget stor. Så lad være med det. Ansæt aldrig en person, hvis du ikke er 100% sikker i din sag – du kommer bare til at fortryde senere.

4. Sæt altid klare forventninger

Mange nyansatte oplever forvirring og frustration i forbindelse med deres indkøring i virksomheden. Selvom det står klart for dig, hvad der skal til for at lykkes i jobbet, så er det langt fra sikkert, at det er tydeligt for din nye medarbejder.

Lad derfor altid din nye medarbejder beskrive sine ansvarsområder over for dig, så du er helt sikker på de forstår deres ansvar. Derved eliminerer du eventuel forvirring og frustration.

5. Kommuniker tydeligt

Mange ledere er af den overbevisning, at de kommunikerer effektivt og tydeligt med deres medarbejdere. I virkelighedens verden forholder det sig ofte anderledes. Medarbejderen opfatter ikke altid det som der menes.

Et godt råd er derfor: ” Bed altid medarbejderen om at gentage den kommunikerede beslutning, så får du sikkerhed for, at medarbejderen har forstået budskabet og, at I efterfølgende er enige”.